E-postmarkedsføring er veldig fleksibelt og du kan bruke det slik det passer deg og din bedrift best. Du kan promotere gode tilbud, nye produkter og tjenester, eller invitere til en happening. Her følger noen generelle tips og erfaringer vi har gjort. Tilpass dette til din kundegruppe og dine målsetninger. Slik at du også kan gjøre din planlegging av e-postkampanje.
Med planlegging av e-postkampanje vil dette etter hvert bli en naturlig del av din kommunikasjon- og markedsføringsstrategi.
Bli kjent med mottakerne dine
– Hvem er de?
– Kan de deles opp i grupper?
– Bør de få forskjellig budskap?
– Hva forventer mottakerne å få av deg?
Sett deg mål for utsendelsen
– Øke salget
– Beholde kundene lenger
– Skape kundelojalitet
Analyser resultatene
– Bruk statistikken du henter ut for å se om brevene fungerer.
– Sett opp Google Analythics for å få detaljert informasjon som salgskonverteringer. Og hvilken landingsside på nettsiden som fungerer konverterer best.
Hva skal jeg skrive om?
Skriv om det som er relevant for de du sender brevet til. Du kan sende ut spesialtilbud, introdusere nyheter og andre ting du tror kunden vil ha glede av.
Når du har kommet i gang og vil øke responsen på det du sender ut, kan det være lurt å segmentere mottakerne. Send forskjellige brev til de forskjellige mottakerne.
Når skal jeg sende ut?
Du bør sende ut brev før store kampanjer og salgsperioder. Når det gjelder hvilke dager og tidspunkt som er best for utsending har det lenge vært sagt at tirsdag og onsdag er gode dager for B2B markedsføring. Vi anbefaler at du prøver forskjellige tider og finner ut hva som fungerer best for dine kunder. Alle bruker mobil i dag og dermed sjekker e-post mye oftere enn før. Bruk et statistikken aktivt og prøv deg fram. Viktig i planlegging av e-postkampanjen.
Hvor ofte skal jeg sende ut?
Det avhenger av størrelsen på e-postlisten din og hvor mye du har å si. Mottakere vil melde seg av listen din om du sender ut for mye urelevant informasjon eller oppleves som masete. Tenk over hva du selv ville like å få tilsendt, og hvor ofte.
Selger du varer eller tjenester vil det ofte holde med et brev i uka. Men husk at det er bedre å sende ut et brev en gang i måneden enn ikke å sende ut noen ting!